پیام خود را بنویسید
دوره 19، شماره 39 - ( 6-1402 )                   جلد 19 شماره 39 صفحات 168-153 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rahmansetayesh M A, Khazaee R, Hajizadeh S. Numerical simulation of the effect of chine on the performance of planing hull. Marine Engineering 2023; 19 (39) :153-168
URL: http://marine-eng.ir/article-1-1051-fa.html
رحمن ستایش محمد امین، خزائی رضا، حاجی زاده سجاد. شبیه سازی عددی تاثیر چاین بر عملکرد شناورهای پروازی. مهندسی دریا. 1402; 19 (39) :153-168

URL: http://marine-eng.ir/article-1-1051-fa.html


1- دانشگاه خلیج فارش
2- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (713 مشاهده)
شناور­های پروازی در صنعت دریایی از اهمیت خاصی برخوردار هستند. موضوع اصلی و پراهمیت در طراحی این نوع شناور­ها، سرعت بالا و مقاومت کم بدنه است. یکی از مهمترین تغییراتی که در بدنه­ی  شناور­های پروازی اعمال شد، ایجاد چاین بود. در این جا سعی بر آن است تا به طور خاص به بررسی تاثیر چاین بر عملکرد شناور­های پروازی پرداخته شود و بعد از تحلیل نتایج، چاین بهبود یافته از نظر عملکرد هیدرودینامیکی شناور پروازی مشخص گردد. روش ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺮای ﺗﺤﻠﯿﻞ ﺟﺮیﺎن ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺷﻨﺎور ﭘﺮوازی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ، ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی ﻋﺪدی اﺳﺖ. در این روش به محاسبه نیروی مقاومت بدنه، نیروی لیفت، زاویه پیچ و مقدار هیو شناور­های مورد نظر پرداخته شده است. پس از صحت­سنجی نتایج شبیه­سازی­های عددی صورت گرفته برای شناور پروازی C در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی، شبیه­سازی­های عددی فرم­های تغییر یافته­ی این شناور پروازی در چهار اندازه چاین مختلف انجام شد و با رفتار هیدرودینامیکی شناور پروازی C مقایسه شد. با توجه به نتایج بدست آمده از شبیه­سازی­های عددی صورت گرفته، کمترین مقاومت و بیشترین میزان تریم را شناور با نسبت پهنای چاین به عرض کل 43/5 درصد و بیشترین میزان هیو را شناور با نسبت پهنای چاین به عرض کل 87/5 درصد به ثبت رساندند. همچنین بیشترین مقاومت در شناور با نسبت پهنای چاین به عرض کل 57/4 درصد مشاهده شد.
متن کامل [PDF 2024 kb]   (172 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: هیدرودینامیک کشتی
دریافت: 1402/4/28 | پذیرش: 1402/7/3

فهرست منابع
1. 1- Savitsky, D. and J.L. Gore, Re-evaluation of the planing hull form. Journal of Hydronautics, 1980. 14(2): p. 34-47. [DOI:10.2514/3.63184]
2. Savitsky, D., Hydrodynamic design of planing hulls. Marine Technology and SNAME News, 1964. 1(04): p. 71-95. [DOI:10.5957/mt1.1964.1.4.71]
3. Savitsky, D., On the subject of high-speed monohulls. Society of Naval Architects and Marine Engineers (SNAME) Section Papers, Athens, Greece, Oct, 2003. 2.
4. Maimun, A., et al., EFFECT OF DOUBLE CHINE ON PLANING HULL VESSEL PERFORMANCE.
5. Savitsky, D., M.F. DeLorme, and R. Datla, Inclusion of whisker spray drag in performance prediction method for high-speed planing hulls. Marine Technology and SNAME News, 2007. 44(01): p. 35-56. [DOI:10.5957/mt1.2007.44.1.35]
6. Ruscelli, D., Dynamics of high-speed craft. 2009, PhD Thesis, University of Genoa, Genoa.
7. Brizzolara, S. and D. Villa. CFD simulation of planing hulls. in Seventh International Conference On High-Performance Marine Vehicles. 2010.
8. Taunton, D., D. Hudson, and R. Shenoi, Characteristics of a series of high speed hard chine planing hulls-part 1: performance in calm water. International Journal of Small Craft Technology, 2010. 152: p. 55-75.
9. Yousefi, R., R. Shafaghat, and M. Shakeri, Hydrodynamic analysis techniques for high-speed planing hulls. Applied ocean research, 2013. 42: p. 105-113. [DOI:10.1016/j.apor.2013.05.004]
10. Grigoropoulos, G.J. and D.P. Damala, Dynamic performance of the National Technical University of Athens Double-Chine Series hull forms in random waves. Journal of Ship Production and Design, 2014. 30(3): p. 101-108. https://doi.org/10.5957/JSPD.30.3.140002 [DOI:10.5957/jspd.2014.30.3.101]
11. Çakıcı, F., et al. A computational investigation of a planing hull in calm water by U-RANSE Approach. in International conference on advances in applied and computational mechanics, Izmir, Turkey. 2015.
12. Frisk, D. and L. Tegehall, Prediction of high-speed planing hull resistance and running attitude. A numerical study using computational fluid dynamics. Master of Science, Department of Shipping and Marine Technology Chalmers University of Technology, Gothenburg, 2015.
13. Kazemi, H. and M. Salari, Effects of Loading Conditions on Hydrodynamics of a Hard-Chine Planing Vessel Using CFD and a Dynamic Model. International Journal of Maritime Technology, 2017. 7: p. 11-18. [DOI:10.18869/acadpub.ijmt.7.11]
14. Kim, J., J. Choi, and J. Oh, A Study on the Resistance Characteristics of Leisure Boat According to Chine Shape. Journal of the Korean Society of Marine Environment & Safety, 2017. 23(5): p. 566-573. [DOI:10.7837/kosomes.2017.23.5.566]
15. De Luca, F. and C. Pensa, The Naples warped hard chine hulls systematic series. Ocean Engineering, 2017. 139: p. 205-236. [DOI:10.1016/j.oceaneng.2017.04.038]
16. Mancini, S., F. De Luca, and A. Ramolini. Towards CFD guidelines for planing hull simulations based on the Naples Systematic Series. in MARINE VII: proceedings of the VII International Conference on Computational Methods in Marine Engineering. 2017. CIMNE.
17. Faltinsen, O.M., Hydrodynamics of high-speed marine vehicles. 2005: Cambridge university press. [DOI:10.1017/CBO9780511546068]
18. Lewandowski, E.M., The dynamics of marine craft: maneuvering and seakeeping. Vol. 22. 2004: World scientific. [DOI:10.1142/4815]
19. Versteeg, H.K. and W. Malalasekera, An introduction to computational fluid dynamics: the finite volume method. 2007: Pearson education.
20. Khazaee, R., Numerical Simulation of Waterjet Propulsion System for a Planing Hull, in Faculty of Engineering. 2019, Persian Gulf University: Persian gulf university's library. p. 90.

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

Creative Commons License
International Journal of Maritime Technology is licensed under a

Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.